Hvad er digital transformation?
Virksomheder i en digital verden må løbende tilpasse sig for at fastholde deres relative konkurrenceevne. Tilpasningen kan betragtes som en forandringsproces der spænder i omfang fra mindre digitale justeringer til gennemgribende digitale transformationer og i karakter fra længerevarende inkrementelle forløb til korte big-bang lignende forløb.
Tilpasning:
Tilpasning er den mest udbredte og rykker typisk ikke ved virksomhedens forretningsmodel og kultur, men bygger videre på den eksisterende strategi og har fokus på digitale initiativer der skaber effektivitet og rentabilitet (hurtigere, bedre, billigere) ved at sætte strøm til virksomhedens kerneprocesser. Initiativer implementeres serielt.
Rekonstruktion:
Rekonstruktion initieres typisk som reaktion på pludselige ændringer i virksomhedens konkurrencesituation og involverer signifikante digitale forandringer i virksomheden operating model inden for en kort periode. Der rykkes dog fortsat ikke ved virksomhedens forretningsmodel og kultur. Initiativer implementeres parallelt.
Evolution:
Evolution initieres typisk proaktivt i forventning om kommende digitale forandringer og med henblik på, at forberede virksomheden. Evolution er måske den mest besværlige forandring. Den kræver nemlig, at virksomheden evner at bygge videre på og tilpasse eksisterende forretningsmodeller til nye markeder og kunder samtidig med, at der eksperimenteres med nye digitale forretningsmodeller og opbygges ny digitale aktiver, kompetencer og færdigheder. Initiativer er her inter-relaterede.
Revolution:
Revolution udløses typisk som reaktion på pludselige ændringer i virksomhedens konkurrencesituation. Revolutionære forandringer involverer hurtige og signifikante strategiske og kulturelle forandringer i organisationen men henblik på at ”genopfinde” organisationen. Der arbejdes typisk med sideløbende digitale initiativer på mange fronter.
Hvorfor skal du transformere din virksomhed digitalt?
Det er efterhånden en velunderbygget hypotese, at der er direkte sammenhæng mellem virksomhedens grad af tilpasning (digitale modenhed) og konkurrenceevne. Du skal med andre ord investere i digital transformation fordi det styrker din virksomheds konkurrenceevne.
En rapport fra BCG viste allerede i 2013 at de 25% mest modne virksomheder havde vækstrate der lå 25% højere end de 25% mindst modne virksomheder. Undersøgelser fra MIT og Gapgemini (2015) og PWC (2017) har efterfølgende bekræftet at digitalt modne virksomheder har højere vækst, profitabilitet og værdi.
DIGITAL TRANSFORMATION I PRAKSIS?
Digital transformation i praksis handler om at øge virksomhedens digitale modenhed gennem en forandringsproces med tre faser.
MOBILISERINGSFASEN:
Virksomheder med lav digital modenhed befinder sig i denne fase og er typisk karakteriseret ved at digitaliseringsaktiviteterne er få, drives løsrevet fra driften af nogle få ildsjæle. I denne fase er der fokus på at komme i gang, teste og mobilisere ressourcer. Vigtige aspekter at arbejde med er desuden hvorfor arbejdet med transformation er vigtigt samt at udvikle en vision for hvor transformationen skal bringe virksomheden hen.
KOORDINERINGSFASEN:
I denne fase har virksomheder allerede gjort sig værdifulde erfaringer i forhold til deres digitale aktiviteter som efterhånden fylder så meget, at der uvægerligt opstår konflikt med virksomhedens driftsaktiviteter. Der er derfor behov for øget koordination på bekostning af fremdrift. Vigtige aspekter at arbejde med i denne fase er hvordan virksomheder skal arbejde med digitalisering.
ACCELERATIONSFASEN:
I denne fase skelner virksomheder ikke længere mellem digitale og øvrige aktiviteter og har ikke længere behov for en særskilt strategi for sine digitale aktiviteter. Det interne fokus fra koordineringsfasen skifter nu til et eksternt fokus som øger fremdriften og skaber flere resultater.
Sådan bevæger virksomheder sig mellem de tre faser i en digital transformation
INNOVATION:
Den tidligere CEO for GE har engang sagt at “når forandringshastigheden uden for virksomheden er større end indenfor, er enden nær.” I dag er forandringshastigheden uden for virksomhederne høj og virksomhederne kan derfor ikke længere isolere deres innovationsindsats til udviklingsafdelingen. Innovation i dag må og skal involvere alle afdelinger og virksomhedens kunder og bør være sat i system og have både kortsigtet og langsigtet fokus. Læs mere om hvordan du kommer i gang eller videre med innovation her
FORANDRINGSLEDELSE:
Al forandring starter med individer. Men individer er bundet op i strukturerer, adfærd og kultur som let bliver barrierer for succesfuld transformation. Der er derfor behov for at arbejde målrettet med forandringsledelse. Læs mere om hvordan du får succes med forandringsledelse her
DIGITAL MODENHED:
Det er efterhånden en velunderbygget hypotese, at der er sammenhæng mellem virksomheders digitale modenhed og konkurrenceevne. Studier fra Boston Consulting (2013), PWC (2017) og MIT har bl.a vist at digitalt modne virksomheder vokser op til 25% hurtigere end digitalt umodne virksomheder.Modenhed er derfor et centralt fokusområde. Læse mere om hvordan du øger din virksomheds digitale modenhed her
Er du nysgerrig for at høre hvordan du kommer igang med at transformere din virksomhed så tøv ikke med at tage kontakt | rar@waspcph.dk | +45 51 91 22 40 | Første times rådgivning er gratis.