En praktikers guide til digital transformation: 13 ting du bør overveje.

1.      Engagér ejere, bestyrelse, direktion og ledelsesteam Ledelsens synlige commitment til digital transformation er uden tvivl den mest afgørende faktor for succes med digital transformation. Hvis ikke ledelsen i både ord og handling viser vejen er chancen for at få succes med digital transformation meget begrænset.

2.      Etablere en forståelse af hvorfor en digital transformation er nødvendig (mission) –Typiske muligheder og trusler som nødvendiggør en digital transformation kan findes i forandrede markedsvilkår (transaktionsøkonomi til relationsøkonomi), ændringer i centrale ”Industry drivers”, nye konkurrenter, nye forretningsmodeller, ny teknologi etc.

3.      Beskriv hvordan den digitale fremtid er anderledes end den eksisterende (vision) (Ikke bare for virksomheden, men for den enkelte afdeling og for den enkelte medarbejder). Det afgørende her er at alle medarbejdere forstår hvor virksomheden er på vej hen. Men mindst ligeså vigtigt er det, at beskrivelsen anviser konkret adfærd, prioriteringer og fokus så medarbejderne ikke skal bruge et masse tid, de ikke har, på at afkode, hvad der forventes af dem. Beskrivelsen skal udover at være konkret, selvfølgelig være forståelig, opnåelig, ønskelig og kommunikérbar.

4.      Tegn et billede af hvordan virksomheden konkret skal arbejde og organisere sig fremadrettet- Ex: fra strategiplanlægning til Inkrementel udvikling; samarbejde på tværs af siloer, udvikling af/onboarding af nye digitale kompetencer, nye KPI’er der understøtter ny ønsket adfærd, Krav om datadrevne beslutninger, introduktion af ny teknologier, nye arbejdsmetoder som design-thinking og SCRUM, mere struktureret tilgang til innovation inden for alle områder, øget automatisering af processer etc.

5.      Kommuniker missionen og visionen. Anvend forskellige kanaler, sørg for at kommunikationen er simpel og Inviterende, med mange gentagelser, gerne visuel. Sørg samtidig for at invitere til dialog og adressér medarbejdernes bekymringer og frygt åbent og ærligt. Sørg også for at CEO spiller rolle som både aktiv og passiv afsender.

6.      Skab en magtfuld styrende koalition- Koalitionen skal have den rette kombination af kompetencer, troværdighed og magt. Identificer samtidig de formelle og uformelle ledere i organisationen og bed eksplicit om commitment fra begge grupper. Identificer også ”svage” elementer i gruppen

7.      Organiser transformationen og fastlæg rolle og ansvar – Skal transformationen drives af en enkelt projektleder, et transformationsteam, et digitalt board (matrix), og hvilket mandat skal den arbejde under?

8.      Tegn virksomhedens forretningsmodel op det er en super god udgangspunkt at få tegnet virksomhedens forretningsmodel op på Kanvas for at få skabt en forståelse af virksomhedens værditilbud, hvordan dette skabes og leveres samt hvordan virksomhedens indtjeningsmodel ser ud. læs mere forretningsmodellen her

9.      Beskriv og forstå kunderne (segmentering) - Hvilke jobs ønsker dine kunder udført nu og i fremtiden (Clayton Christensen), hvilke forventninger til løsning, hvilken adfærd har de osv.

10.  Kortlæg den overordnede kunderejse – Brug tid på i fælleskab at kortlægge kunderejsen. Det er en fantastisk måde at lære kunderne og at kende på og forstå virksomheden udefra og typisk et godt sted at finde input til de første digitale strategiske initiativer. Gør meget ud af at tegne rejsen op grafisk så den bliver lækker at se på og let at forstå. Del endvidere rejsen med alle. Læs mere om kunderejser her

11.  Identificer og kortlæg forretningskritiske kerneprocesser og fastlæg/mål og KPI’er – inden du begynder at lave om i dine processer er det en god ide at få udgangspunktet på skrift. Læs mere om processer her

12.  Generér kortsigtede gevinster – Prioriter Vælg 2-3 lavt hængende digitale frugter med ”stor” værdi, der er nemme at realisere med henblik på at mobilisere og skabe momentum. Ved at vælge lavthængende frugter beviser I desuden at fokusering giver gevinst samtidig med at I underminer kynikere og modstandere.

13. Introducer agile arbejdsmetoder fra ex. Design skolen i forbindelse med arbejdet med at adressere de første strategiske problemstillinger – Gennemfør ex. et 1 dags hackathon med deltagelse fra ledelsen der kan tjene som eksempel for hvordan virksomheden fremadrettet skal arbejde og skab samtidig momentum i din proces.

Skal du igang med digital transformation af din virksomhed så tøv ikke med at tage kontakt

| rar@waspcph.dk | +45 51 91 22 40 | Første times rådgivning er gratis.

Du kan læse mere om digital transformation på vores hjemmeside

>